onsdag 5 januari 2011

Funderar över det här med kommunikation

När man är ledig så här många dagar så hinner man tänka många tankar klart.
Det tycker jag är befriande.
Just idag har jag tänkt på det här med kommunikation och vad fort allt går!
När jag var barn, nu är det ju i och för sig en hel del år sen men ändå.
Jag bodde på en underbart vacker plats vid namn Stamåsen














(Mitt barndomshem närmast i bild)

Där bodde jag med min mormor och morfar, i huset intill bodde mormors bror och hans familj.
En bit därifrån bodde en annan bror till min mormor.
De hade telefon, om man ville ha tag i någon i byn så ringde man dit och så sprang de och hämtade den det gällde!

När jag många år senare var aktiv i Metall så var jag ofta till Stockholm och då som nu hände det att det tågen var försenade och oj vad jag önskat att det funnits telefon på tågen,

Så småningom kom det ju också särskilda telefoner på tågen.
Idag har man telefonfria kupéer på tåg!!

Och telefoner finns nog i stort sett hos alla, inte ovanligt att det finns flera telefoner i ett och samma hem!
Dessutom är ju en telefon idag mycket mera än en telefon, det är ju en hel dator som man kan sköta det mesta igenom.

Att skicka mail är den naturliga kommunikationsvägen både privat och i kommunen.
När jag i början av 90-talet var politiskt aktiv var det ju ingen som använde det.
Idag vet vi inte hur vi skulle klara oss utan!

Ja tiderna förändras och mycket blir till det bättre.
Tänker på min gamla mormor och hur hon skulle hantera den nya tekniken.

Jag är ganska säker på att hon skulle anmäla sig till en cirkel på ABF i seniorsurf!
Här sitter hon tillsammans med min mamma i köket hemma i Strömsund

Detta var lite av mina vardagstankar idag på trettondagsafton

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar