söndag 9 januari 2011

Anonyma röster

Jenny Wennberg skriver i dagens ledare i Arbetarbladet om alla dessa människor som spyr galla anonymt i kommentarerna på nätet.
Jag är helt överens med henne om att det förmodligen hämmar ett mera seriöst utbyte av åsikter på nätet.

Det är ju annars helt suveränt att man spontant kan reagera på både ledarspalten men också alla artiklar som finns i dagstidningarna Jag läser i regel alla kommentarer som skrivs och i första hand när det gäller frågor som jag själv är inblandad i eller har uttalat mig om.
Kan väl ärligt säga att jag blivit rejält ledsen ibland över vilken skit folk tycker de kan vräka ur sig.
Och alltid är det anonymt!!

Jag är ärligt intresserade av vad folk tycker och som politiker är det ju särskilt viktigt att bilda sig en uppfattning av vad folk anser.
Jag möter många människor både på affären, på stan, via mail och telefon och är alltid glad över att folk berättar hur de ser på vad som händer och sker i deras verklighet och vardag.

Kommentarerna i dagspressen är ett annat sätt att kommunicera men de många gånger helt osakliga och osmakliga påhopp som man kan se där gör att i vart fall jag tappar sugen att föra ett samtal den vägen..
Känns ungefär som att slåss med väderkvarnar.

Att ha olika åsikter och kunna bryta dem mot varandra är utvecklande och i de flesta fall stimulerande.
Men när inställningen är att man är helt dum i huvudet, inte fattar något och förmodligen enbart ljuger så fort man öppnar munnen, ja då är det inte helt enkelt att föra en seriös och saklig diskussion.

Yttrandefriheten är något ofantligt fint och viktigt och det är jag säker på att vi alla vill värna om.
Önskar därför att alla använder det fria ordet på ett sådant sätt så det lockar till det förutsättningslösa samtalet.

Stå för din åsikt, det ger respekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar