söndag 30 maj 2010

Tankar på Mors Dag


Min mormor och morfar


Var till Gävle och åt lunch med en av mina söner, hans fru och son.

När jag åkte genom både Gävle och Sandviken mötte jag många som kom bärande på blommor.
Antar att de var på väg att gratulera sin mamma eller någon annan kvinna som spelar en stor roll för dem i livet.

Mina tankar går till olika mammor jag mött i min egen släkt och deras olika förutsättningar.
Mina tankar stannar till hos min mormor.
Hon föddes 1903. Hennes skolgång var minmal och hon fick tidigt börja jobba som "lillpiga".
I hela sitt liv fortsatte hon att städa åt andra för en skitpeng.

De var hos de "fina" familjerna mormor städade. Det var till de hemmen hon fick bära med sig dammsugare, köksstege eller vad det nu var som fattades i dessa välbärgade hem.
Att deras "piga" fick släpa detta genom hela byn var väl inget de tänkte på, hon var ju bara en städerska.

Aldrig klagade hon eller uttalade ett ont ord om dessa människor. Nej snarare tvärt om! Hon var så tacksam att hon dög. Att hon dög att ta reda på ders skitiga byk.

Jag växte upp hos min mormor och morfar så hon hade ju något av en modersroll för mig.
Minns också den trygghet hon kunde förmedla.

Kommer särskilt ihåg en gång när jag följt med henne och städat, jag var väl ca 7-8 år.
Vi bodde då ca 4-5 km utanför Strömsund och gick hem i mörka kvällen.

Jag var lite mörkrädd, särskilt när vi skulle gå förbi en stor tall där det spökade (det trodde jag iallafall).
Hon tog mjukt min hand i sin och kramade den och just då i det ögonblicket trodde jag att ingen ondska någonsin skulle kunna nå mig.

Jag önskar att alla barn får känna den tryggheten och tilliten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar