lördag 10 oktober 2009

Duktig, vad står det för?

Titt som ofta presenteras olika resultat över vad elever presterar i skolan. Elever ställs mot varandra. Skolor ställs mot varandra.
I dagens Arbetarblad finns artikel med rubriken "Här är Gävles bästa klass"
Jag vill på intet sätt förringa de barn som går i den aktuella klassen utan gläds åt att det går bra för dem.
Kan ändå inte låta bli att fundera över vad detta mäter egentligen.
Om någon är bäst måste förstås någon vara sämst.
Hur rättvist är det?
Förutsättningar för att bli bäst eller sämst syns aldrig.
Självklart är det så att om man nyss kommit till Sverige, inte har språket, har många traumatiska händelser i bagaget inte har grundförutsättningar att få samma resultat som många andra barn.
Men kanske eller ganska så säkert har dessa barn gjort fantastiska framsteg i förhållande till var de stod när de började i "sin" klass.
Det borde räknas tycker jag.
Tänk att ha slitit och jobbat i skolan för allt man är värd och sen få höra att man är dålig eller kanske sämst enligt de system vi har.
Detta är ett förtryck på ett fruktansvärt utstuderat sätt.
Jag mår illa

1 kommentar:

  1. Du trycker på en öm punkt där....jag tror att de barn som genomlevt någon livskris blir starkare....de som immigrerat från svåra förhållanden, de vill verkligen visa hur mycket de uppskattar att känna sig trygga i sitt nya land, så de gör sitt bästa att anpassa sig men det är ju faktiskt de som gör de största framstegen. De har ju så mycket annat som de måste lära förutom skolarbetet. De borde lyftas fram mer, det är ett som är säkert. Svenska barn som är infödda svenska, de tar så mycket för givet. Därför är det så viktigt att varje barn får berätta sin historia. Då kan man kanske överbrygga olikheterna. Alla barn måste få veta att just de är unika, oavsett från vilket land man kommer ifrån, ålder eller kön.

    SvaraRadera