fredag 25 september 2009

Intressant möte

Idag har jag upplevt en människa. Verkligen upplevt.
Vid lunchtid begav jag mig i sällskap av Bosse från vårt suveräna kommunarkiv till Gästrike Hammarby.
Anledningen till utflykten var att vi skulle uppvakta en 97-åring, Carl-Adolf Murray, tidigare kyrkoherde i bla Ovansjö numera en kulturbärare av stora mått.
Varje sommar ordnar han aktiviteter i Stenhuset i Hammarby.
Ett sagoligt vackert Hammarby mötte oss i fullt solsken och en bedårande trädgård ramade in huset som var vårt mål.
Gästfriheten omfamnade en när värden slog upp dörren.
Sen var jag totalt trollbunden i flera timmar.
En sådan personlighet med glimten i ögat och en värme som det måste vara få förunnat att kunna sprida.
Och vilken berättare! Och så många kloka ord!
"Många människor går baklänges in i framtiden, ser mera bakåt än framåt" är tänkvärt som så mycket annat som denne pojke sa. För man måste faktiskt kalla honom pojke med nyfikenheten och skrattet nära till hands.
Hela hans hem blommade, i ett hörn fanns en högrest växt, en papyrus, som faktiskt hade sina rötter från Selma Lagerlöf.
Och jag fick med mig en planta hem. Gissa om jag ska vårda den ömt och kärleksfullt!
Detta är ett möte jag ska gömma i mitt eget arkiv för att ta fram dagar när det är tungt.

3 kommentarer:

  1. Gör det, vårda plantan alltså, men kom ihåg att se framåt... Det var kloka ord!

    SvaraRadera
  2. Och han sa så mycket annat klokt, önskar jag skrivit upp det!

    SvaraRadera
  3. hej Monica,

    vet du om att 99-åriga Murray och jag just har släppt en bok om denna sällsamma växt?
    Den kanske skulle vara kul för dig att läsa!

    Carl-Adolf Murray skriver bl.a. i sitt förord (våren 2011):

    ”Den här lilla boken handlar om Selma Lagerlöfs papyrusplanta. Denna lilla planta, som hon tog med sig från Nilen på sin resa till Egypten och Palestina, blev till större glädje än hon kunde ana. Det framgår tydligt av bokens bilder och textar. Vi tackar Selma Lagerlöf för både blommor och ord. Hennes författarskap är känt och beundrat i norr och i söder, i öster och i väster. Hennes papyrus lever 111 år efter det hon skänkte det första skottet till sin bror. Det är de små, små tingen, som gör det.”

    I boken medverkar många kulturpersonlig-heter från Gästrikland och övriga Sverige, bland andra trädgårdsmästare Lars Krantz från Wij Trädgårdar och författaren Agneta Pleijel, vars senaste bok ”Syster och bror” har anknytning till Gästrike Hammarby.

    Se följande länk för vidare information www.litenupplaga.se/1017

    Vänligen

    Gry Schmelling

    SvaraRadera